Rehabilitering av hamstringsskador

Hamstringsskador är den vanligaste muskelskadan bland fotbollsspelare och står för ca 37% av andelen muskelskador.(1)

En hamstringsskada kan vanligen ske på två olika sätt:

  1. Sprint-typ: Vid snabb löpning i löpsteget när man svingar benet framåt och belastning överstiger hamstrings belastningstolerans och en akut smärta uppstår hamstrings.
  2. Stretch-typ: I samband med en stretchrörelse som överstiger hamstrings tolerans av stretching och en akut smärta uppstår i hamstrings.

Själva rehabiliteringen skiljer inte nämnvärt mellan hur skadan skedde utan det som vanligen kan skilja är att stretchskadan kan ta längre tid att rehabilitera.

Risken för att man ska få en ny skada efter att ha fått en hamstringsskada ligger på mellan 12–33% och är den enskilt största riskfaktorn för att få en ny skada.(2) Ytterligare en riskfaktor är en nedsatt excentrisk kraft i hamstringsmuskulaturen, vilket innebär en nedsatt förmåga för muskeln att bromsa rörelser. Vanligen vid rehabilitering är detta inte något som prioriterats tidigt, vilket har gjort att individer har återvänt med en rejält nedsatt excentrisk kraft vilket gör att de har en högre risk för en ny skada.

Detta är något som man behöver lägga in tidigt i en rehabilitering och i studier har man sett att det ger en snabbare återgång till idrotten och en minskad risk för ny skada. En av de mer framstående forskarna inom ämnet är svenske Carl Askling som utvecklat ett protokoll för rehabilitering av hamstringsskador och ett test för att testa huruvida man är redo att återvända till idrotten.(3)

Några exempel på övningar som involverar just detta och som kan användas under rehabilitering kan ses på https://www.instagram.com/ljungsfysioterapi/ och ett exempel är nedanstående övning som kallas Nordic Hamstrings Exercise, vilket är en mycket belastande övning för hamstrings.

NHE

Vilken typ av övning som väljs ut och när de läggs in i rehabiliteringen är något som ska individanpassas och är det som man tillsammans med sin terapeut ska komma fram till under rehabiliteringen.

Kriterier för att återvända till idrotten efter en hamstringsskada bör vara grundade i evidensen och jag själv använder följande kriterier:(4)

  • Ingen smärta vid palpation av muskeln.
  • Smärtfri rörlighet inom minst 90% i jämförelse med den icke skadade sidan.
  • Minst 90% styrka vid mätning med handhållen dynamometer i jämförelse med den icke skadade sidan.
  • Asklings H-test kan genomföras utan någon tvekan eller smärta.
  • Löptester i full fart utan någon smärta eller tveksamhet.

Referenser:

  1. Van Der Horst N, Smits DW, Petersen J, Goedhart EA, Backx FJG. The Preventive Effect of the Nordic Hamstring Exercise on Hamstring Injuries in Amateur Soccer Players: A Randomized Controlled Trial. Am J Sports Med. 2015;43(6):1316–23.
  2. Al Attar WSA, Soomro N, Sinclair PJ, Pappas E, Sanders RH. Effect of Injury Prevention Programs that Include the Nordic Hamstring Exercise on Hamstring Injury Rates in Soccer Players: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sport Med. Springer International Publishing; 2017;47(5):907–16.
  3. Askling CM, Tengvar M, Thorstensson A. Acute hamstring injuries in Swedish elite football: a prospective randomised controlled clinical trial comparing two rehabilitation protocols. Br J Sports Med [Internet]. 2013;47(15):953–9. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23985138
  4. Hickey JT, Timmins RG, Maniar N, Williams MD, Opar DA. Criteria for Progressing Rehabilitation and Determining Return-to-Play Clearance Following Hamstring Strain Injury: A Systematic Review. Sport Med. Springer International Publishing; 2017;47(7):1375–87.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s